Pavel Richter | Lektorský tým | Jazyková škola Jílek Brno
608 33 22 10 kancelar@jsjilek.cz Dnes 9:00 - 12:00 - celý týden

 

Veronika Matalová

Pavel Richter

Jak začala tvá učitelská kariéra?

Moje kariéra začala už při studiích na pedagogické fakultě, kde jsem začal učit jako záskok na základní škole. Po pár měsících jsem si uvědomil, že mě výuka opravdu baví, ale že by to chtělo zkusit něco jiného. Na pár měsíců jsem odjel do USA a po návratu jsem na podzim roku 2008 začal učit pro pár jazykových škol v Brně. Díky tomu jsem si uvědomil, že Jílek byl úplně někde jinde než jazykovky, ve kterých jsem učil. V Jílkovi proběhlo profesionální a náročné výběrové řízení, byl zde skvělý přístup vedení, různá školení, povinné náslechy u zkušených kolegů, semináře, porady každý měsíc, zasvěcení i do psychologie výuky a práce se skupinou. Pro ostatní jazykové školy jsem učit přestal, ale u Jílka jsem zůstal dodnes.

Co máš na své profesi nejraději?

Je toho víc, ale důvody, proč mě stále baví a motivuje soukromá výuka by se asi daly shrnout takto: obrovská svoboda a každý den je jiný, studenty lekce baví a dávají mi to najevo. Díky tomu je to opravdu obohacující a energie, kterou do toho dávám se mi vrací dvojnásobně. Dále je v tomto soukromém sektoru velký tlak na kvalitu výuku, což mě neustále motivuje a žene dál. V neposlední řadě si člověk vydělá, kolik potřebuje - jen je potřeba hodně máknout, sem tam si přivstat, někdy učit do večera a někdy obojí...ale to mi vyhovuje.

Máš nějaké motto?

Snažím se řídit dvěma zásadami. První je spíš takový můj mindset - jaké si to uděláš, takové to máš a také věřím v to, že každý člověk, kterého v životě potkáme nám má co předat, může nás posunout dál a může být obohacující mu věnovat pozornost - to platí i pro všechny mé studenty.

Jaký je podle tebe ideální učitel?

Ideální učitel neexistuje, protože tak jak jsou rozdílní učitelé, tak je jiný i každý student a každému vyhovuje někdo jiný a něco jiného. Věřím ale, že pokud je lektor na hodině pro studenty a nikoli obráceně, pokud své studenty považuje za své partnery, vůči kterým má obrovskou zodpovědnost a umí aktivně naslouchat, vhodně povzbudit a konstruktivně posunout člověka dál, tak v tom případě ta výuka nemůže být špatná. Pochopitelně skvělá znalost jazyka a pedagogický talent jsou samozřejmostí.

Čím se podle tebe JŠ Jílek liší od jiných škol?

Po těch 12 letech u Jílka se mi to už špatně hodnotí, ale co slýchávám u pohovorů s uchazeči o práci u nás, kteří mají menší či větší zkušenosti u jiných jazykových škol, tak je to rozhodně nadstandardní péče o lektory i klienty. Přestože lektoři u Jílka mají velkou míru zodpovědnosti, očekává se od nich samostatnost a schopnost řešit vzniklé problémy, tak zde skvěle funguje zázemí, na lidi v jazykovce je spoleh a na všem se dá domluvit. Jílek nabízí školení, semináře, ale i každotýdenní porady, na kterých se člověk dozví strašně moc věcí a zároveň se inspiruje ve složitých situacích (jako třeba nyní situace kolem Covid-19) a zjistí, jak danou situaci řeší kolegové, co se jim osvědčilo a co naopak ne. Toto je nesmírně důležité, protože práce soukromého lektora je paradoxně velmi osamělá práce. Neustále jste na cestách, věnujete se svým klientům, jste sám sobě pánem, ale kontakt s kolegy bývá menší. Toto je jedna z výhod státního školství - máte kolegy, se kterými můžete probírat vše ohledně výuky, žáků i různých problémů. Právě toto u Jílka podle mě skvěle řeší porady, na kterých se potkáte se všemi kolegy i vedením a proberete všechny potřebné záležitosti, postěžujete si, vyslechnete, poučíte se a jedete dál.

Máš nějaký jazykový trapas?

Je to už dávno, ale jazykový trapas byl. Kdysi dávno jsme chodili s jazykovkou na volejbal. Scházeli se tam lektoři a kamarádi jazykovky a chodil s námi i Ian, náš rodilý mluvčí, tuším že byl z Bostonu. No a jak jsme se tak převlékali v šatně a připravovali se na skvělý volejbalový výkon, tak se na mě Ian obrátil - v tom okamžiku jsem byl jen z půlky převlečený (vysvlečený) - a když jsem si sundával kalhoty, Ian zahlásil: Nice pants, man! Lehce vyděšený jsem se na něj podíval, on na mě a bylo jasno. Ian je Američan a slovem pants myslel kalhoty, což se britskou angličtinou řekne trousers, ale slovo pants v britské angličtině, na kterou jsem byl tehdy nastavený, znamená spodky. Hned jsme si uvědomili, že Ian nechválí moje spodky...i když, kdo ví, moje spodní prádlo bylo určitě také hodno chvály:-)



Máte nějaké dotazy? Napište nám!

JÍLEK

Jazyková škola

Štefánikova 2

602 00 Brno

Jazyková škola Jílek - Brno

Jací jsme a o co usilujeme


V Jazykové škole Jílek pohlížíme na jazykové kurzy očima studentů. Vše, co děláme, je zaměřeno na to, abyste dosáhli maximálního pokroku, cítili se příjemně a pozitivně motivováni. Jen tak může být výuka jazyka dlouhodobě efektivní a smysluplná. Díky více jak dvacetileté praxi nabízíme osvědčený a komplexní systém vzdělávání postavený na propojení drilové a komunikativní metody, který zajišťuje studentům ty nejlepší výsledky. Jazykové kurzy u nás probíhají celoročně ve třech semestrech.